Motivatiebrief? Lekker belangrijk!

Het komt regelmatig voor dat ik een sollicitatie ontvang van een kandidaat die geen motivatie toegevoegd heeft.
Ondanks het feit dat ik bij een reactie van een kandidaat eerst het cv bekijk, gaan reacties op vacatures waarbij de motivatie ontbreekt, opzij. Ik geef er de voorkeur aan om kandidaten die de moeite hebben genomen de sollicitatie met een motivatie toe te lichten, eerst te bekijken.
Solliciteren en een motivatie- of sollicitatiebrief schrijven is een arbeidsintensief werkje. En zeker als je genoodzaakt bent meerdere sollicitaties te versturen, gaat daar aardig wat tijd in zitten.
Daarnaast is de concurrentie op de arbeidsmarkt enorm en ik kan mij voorstellen dat, na de zoveelste afwijzing, het steeds lastiger wordt de motivatie te vinden om opnieuw aan de slag te gaan.

Als recruiter zie ik dag in dag uit veel reacties op vacatures binnenkomen. Vanuit mijn ervaring wil ik je graag helpen om een krachtige, onderscheidende brief te maken met een paar persoonlijke tips.

Je voorbereiding
Ik ontvang geregeld sollicitaties van kandidaten die de brief richten aan een ander bedrijf met ons adres eronder. Duidelijk niet voorbereid en geen aandacht aan de brief besteed, jammerrrr, gemiste kans!

Inkoppertje of niet, ik benoem ‘m toch! Besteed aandacht aan je brief en aan de lezer van jouw brief. Zorg dat je brief gericht is aan het juiste bedrijf en aan de persoon die de vacature behandeld. Informeer of die persoon een mevrouw of een mijnheer is.
Staat de naam niet in de vacature? Bel dan naar de organisatie om te ontdekken wie de vacature behandeld. Vraag of je de brief aan hem of haar kunt verzenden en wat zijn/haar naam is. Zorg dat je de naam correct spelt!

Ook kun je, als je durft, de vacaturebehandelaar zelf spreken. Zo kun je hem of haar wat vragen stellen over de vacature. Maar let erop dat deze antwoorden niet terug te vinden zijn in de vacaturetekst, anders doe je meer kwaad dan goed!
Zo’n gesprek hoeft echt niet lang te duren, maar zorgt er wèl voor dat je ‘op het netvlies’ van de vacaturebehandelaar komt. Vertel hem of haar aan het eind van het gesprek dat je gaat reageren en waarom. Of niet, en waarom niet. (Wie weet heeft ie nog een andere vacature die beter past!)

Wanneer je er voor kiest de persoon persoonlijk te bellen voordat je gaat schrijven, zorg dan dat je voorbereid bent. Heb je cv en de vacaturetekst bij de hand. Want er worden zeker vragen gesteld!

Een minder opvallende maar doeltreffende manier is via Facebook of LinkedIn te zien wie van jouw contacten connecties heeft (of werkt) bij de organisatie waar de vacature ontstaan is. Deze persoon kan je ook benaderen om meer informatie te achterhalen over de vacature en de organisatie.

De brief? Wat zet je erin?
Een sollicitatiebrief schrijf je ter begeleiding van je cv. En is dus niet bedoeld als een herhaling van je cv. Een goede sollicitatiebrief is kort en bondig en bedoeld als een “nieuwsgierig maker”: er staat precies genoeg in om interesse te wekken voor jou als kandidaat!
De lezer zoekt in jouw sollicitatie- of motivatie brief antwoorden op vragen als : “Wat is jouw toegevoegde waarde voor ons?” of “Wat kom jij onze organisatie brengen?”

Ik hoor je zuchten, probeer dat maar eens op 1 pagina te krijgen!

Het kan echt!
Met 2 doeltreffende items maak jij een kei van een brief:
Een indeling en AIDA!

Een indeling
Een goede brief bestaat uit een inleiding, motivatie en een afsluiting, waarbij ieder onderwerp bestaat uit maximaal 10 zinnen. Ik kom later in deze blog terug op deze indeling en wat je waar schrijft.

Ik zei het al, het doel van je brief is jezelf te “verkopen”.

In de marketing wereld gebruiken ze daar de AIDA formule voor. Een handigheidje dat je kunt gebruiken om je indeling te vullen en te zorgen dat je brief opvalt tussen de vele andere brieven!

AIDA staat voor

Aandacht trekken (zorg dat je brief opvalt tussen de vele andere brieven door een aantrekkelijke lay-out, correct taalgebruik en bijvoorbeeld je eerste telefoontje)
Interesse wekken (wek de interesse van de lezer met unieke verkooppunten en voorbeelden van jouw specifieke kwaliteiten
Desire oproepen (Creëer de overtuiging dat jij goed past in het vacatureprofiel)
Aanzetten tot actie (Sluit af met een activerende taal die leiden tot de gewenste actie: jou uitnodigen voor een gesprek!)

Laat, ten slotte, als je klaar bent de spellingchecker over je document gaan en laat je brief lezen door een goede vriend of vriendin. Want brieven met fouten kunnen ècht niet.

Maak je inleiding enthousiast en persoonlijk!
De inleiding kan bestaan uit een korte beschrijving waar je de vacature tegen bent gekomen en wat het lezen van de vacature met je deed. Waar werd je enthousiast van en waarom?
Schrijf of vertel wat je werkelijk beweegt. Durf te vermelden wat jij wilt en wat jij leuk of interessant vindt.

Wanneer je telefonisch contact hebt gehad met de vacaturebehandelaar of iemand anders binnen de organisatie, refereer dan aan dat gesprek in je inleiding!

Je motivatie en ambitie; geloofwaardig door feiten!
In de volgende alinea komt je motivatie. Daarin geef je antwoord op de vraag wat jij de organisatie komt brengen.  De lezer probeert te achterhalen wat jij komt brengen. Waarom hij je zou moeten uitnodigen.

Het is belangrijk dat je in de motivatie ingaat op de vraag waarom je juist bij die organisatie wilt werken en waarom juist in die functie! Dat is misschien het aller-lastigst om in het kort te beschrijven. Zeker als je jezelf wilt verkopen, is het verleidelijk om zaken wat te overdrijven of te verdoezelen en je persoonlijkheid daarin iets te verliezen.

Een persoonlijke, geloofwaardige manier om je enthousiasme en kennis over te brengen is te vertellen wat jouw kwaliteiten zijn die een bijdrage kunnen leveren aan de afdeling en organisatie waar de vacature ontstaan is. Deze kennis en ervaring maak je geloofwaardig door feiten.

Je kunt daarvoor de STAR methode gebruiken. De STAR methode wordt ook vaak gebruikt als sollicitatietechniek, maar kan ook goed gebruikt worden als leidraad voor je sollicitatiebrief.

Hoe?

Haal 2 relevante zaken uit de vacaturetekst die voor jou duidelijk maken welk probleem men heeft en die er voor jou echt uitspringen, en laat zien waarom jij de juiste persoon bent om deze zaken op te lossen!

STAR staat voor
Situatie: beschrijf kort de situatie, wat waren de omstandigheden, wat speelde er?
Taak: wat waren je taken in deze omstandigheden?
Actie: Wat heb je concreet gedaan? Hoe heb je dat aangepakt?
Resultaat: Wat was het resultaat? Wat leverde het op of wat gebeurde er daarna?

De afsluiting zet aan tot actie!
In de afsluiting gaat het erom dat je laat weten dat je je sollicitatie graag wilt toelichten en jezelf in een persoonlijk gesprek wilt presenteren.
Het is belangrijk om in je afsluiting zeker van je zaak te zijn. Vermijd daarom woorden als hopen en denken.
Dus niet: ‘Ik hoop dat ik op gesprek mag komen’. Maar: “Ik kom graag op gesprek om ……”.

Ten slotte
Ik wens je heel erg veel succes en geduld en weet dat je solliciteren kunt leren.
Ontvang je opnieuw een afwijzing? Bel dan gewoon eens op om te vragen waarom je afgewezen bent, en gebruik die informatie voor je volgende sollicitatie!

Door focus te houden en je sollicitatie technieken te verfijnen door komt “de” baan uiteindelijk ook voor jou!

Er zijn vast nog veel meer tips en trucs voor een pakkende sollicitatiebrief. Hiermee heb ik je alvast een goede kant uit geslingerd. Want, wat mij betreft is die motivatiebrief dus wel “lekker belangrijk“!

Heb je aanvullingen, vragen of opmerkingen dan hoor ik ze graag via onderstaand formulier!
[contact-form-7 404 "Not Found"]

16 Responses to Motivatiebrief? Lekker belangrijk!

  1. Eventually, there is the official Legoland California Resort, which I haven’t yet had to be able to visit (I might later this year).

    my weblog oceanside ca hotels on the beach

  2. They could be a extra affordable choice than natural gems too, and
    simply as engaging.

    Also visit my blog post – joma jewellery stockists glasgow

  3. CharlotteMcV says:

    I see your page needs some unique & fresh content.
    Writing manually is time consuming, but there is solution for this
    hard task. Just search for; Miftolo’s tools rewriter

  4. Pingback: social signals seo 2015

  5. Pingback: BTC MArkt- Kaufen und Verkaufen Mit Bitcoin

  6. Pingback: seo utah

  7. I pay a quick visit everyday a few web pages and blogs to read articles or reviews, except
    this website offers quality based articles.

  8. This blog was… how do I say it? Relevant!! Finally I’ve found something
    that helped me. Kudos!

  9. Pingback: motor club of america training

  10. Pingback: porte claquée paris

  11. Pingback: jocuri friv

  12. Pingback: Chat

  13. Pingback: Anonymous currency

  14. Pingback: you could check here

  15. EmelyPembert says:

    I see your page needs some unique & fresh content. Writing manually is time consuming, but there is solution for this hard task.
    Just search for; Miftolo’s tools rewriter

  16. Pingback: Kata Kata Ucapan Lebaran Idul Fitri 2017/2018

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>