Company.Info had al een flinke tijd lastig invulbare vacatures in IT development en Data open staan. Er is een recruitment scan gemaakt door een extern bureau waaruit bleek dat de kosten voor de werving erg hoog waren omdat er veel gebruik gemaakt werd van externe bureaus. Daarnaast is de beleving van de vacaturehouders mbt de samenwerking met recruitment ondermaats.
De vraagstelling
Vergroot onze zichtbaarheid op de arbeidsmarkt binnen de doelgroepen IT Tech en Data. Stel een strategisch recruitmentplan op voor de komende 2 jaar waarvan waarmee wij onze wervingsdoelstellingen en dus de organisatiedoelstellingen kunnen behalen. Het resultaat van het recruitmentplan moet zijn:
- kostenverlaging
- kwaliteit en kwantiteit van kandidaten door eigen werving omhoog
- de ervaring van zowel vacaturehouders en kandidaten in het sollicitatieproces verbeteren.
Implementeer vervolgens het recruitmentplan en bouw een succesvolle recruitmentafdeling.
Het resultaat:
- Het werkgeversmerk is helder na korte EVP sessies met bestaand personeel;
- De zichtbaarheid van de werkenbij website met vernieuwde content is zichtbaarder en herkenbaar op de (inter)nationale arbeidsmarkt;
- 20% van de 75 vacatures op jaarbasis wordt nu ingevuld door externe bureaus, de rest door eigen werving en kandidaat via-via recruitment;
- Daarmee zijn de wervingskosten voor externe bureaus aanzienlijk verlaagd;
- De kwaliteit van de aangenomen kandidaten is met 95% verbeterd. 95% van de aangenomen kandidaten heeft een goede beoordeling gekregen en de contracten worden verlengd;
- De beleving van de vacaturehouders is verbeterd door vanuit Recruitment aandacht te geven aan de wervingsprocessen en deze vanuit expertise te begeleiden;
- Er is een kwalitatief wervingsproces gebouwd dat voor alle vacaturehouders werkbaar is.